Tuesday, April 29, 2014

Assalamualikum dan selamat sejahtera ;)

Alhamdulillah hari ini terlintas dalam kepala otak aku nk create mengenai bintang di langit. Tiap malam aku akn melihat ke langit untuk mencari bentuk bintang. susah beb! naik juling mata aku mencarinya.Dalam sibok mencari aku kelebek dalam fon untuk mencari makna2 bentuk bintang dan aku terjumpa satu statement makna bentuk bintang buruj.

Dalam hadis ini Rasulullah mengibaratkan para sahabat seperti bintang di langit. Sesiapa yang mengikuti para sahabat Rasulullah maka tidak akan sesat.

Jika di kaji hadis ini, terdapat sesuatu yang ingin disampaikan oleh Rasulullah. Terdapat perkaitan antara bintang dan sesat iaitu berkaitan dengan arah. Bintang di langit itu sebenarnya menunjukkan arah kepada manusia samada utara, selatan, timur atau barat. Pada zaman dahulu, pelayar2 di lautan mengunakan buruj (gugusan bintang yang menunjukkan arah) untuk menentukan arah pelayaran mereka. Ini amat bertepatan dengan hadis Rasulullah ini bahawa para sahabat yang diibaratkan sebagai bintang di langit sekiranya diikuti maka kita tidak akan sesat. Subhanallah...~



.Nama bentuk bintang nie belantik. Buruj ni boleh menetukan arah kiblat. Buruj ni paling senang nak jumpa. Hehe. N then mna tau silap hari bulan korang sesat nk tau arah kiblat pandai2 la carik kt langit mna tau ada bentuk bintang nie ka. haha, Pandai2 la cari yea.








~SekiaN~

No comments:

Post a Comment