Tuesday, April 29, 2014

Buruj pari di Langit yang malam

Masok malam ke-2 aku mengintai ke luar jendela untuk melihat kalau2 aku  terjumpa buruj lain. Nak menengok dengan mata kepla sendiri katanya. Asyik2 tengok dalam google ja nak jugak aku lihat dgn mata aku nie kan? Sapa x mau lihat keindahan bintang di langit pada malam hari kan.

AKHIRNYAA..punya pulun dok mencari jumpa jugak bentuk Pari. Wahhhh! memang cantik kod dengan ditemani meow di sebelah..hehe :D Series talk memang mudah nk cari buruj Pari berbanding dengan buruj lain. So klau korang berksempatan carik la sendiri yea. ^^V



                                             Nah! amek tengok sendiri. Cantek noh :D


Sejujurnya, aku memang snap pkai camera fon tapi apakan daya, fon murah katakan picture pecah2, x cantek beb! so dengan bangganya aku search google cari picture buruj pari nie. haha, mungkin x sama pari yg aku lihat mlm tadi tapi begini la rupanya klau korang nk tau.

Buruj Pari nie ad makna tersendiri iaitu:

Buruj Pari, adalah buruj yang paling kecil dalam 88 buruj yang boleh di lihat di bumi. Buruj Pari digunakan untuk menunjukkan arah selatan. Ketika mencerap buruj Pari, kita selalunya terkeliru dengan bintang-bintang lain yang berdekatan dengannya sehingga kita tersalah cerapnya. Buruj Pari sebenarnya di wakili oleh 5 butir bintang Bintangnya yang bernama Acrux sentiasa menunjuk ke arah selatan bumi .Buruj ini  boleh di lihat sepanjang tahun di bahagian selatan.

No comments:

Post a Comment